Dagexcursie Noordoost Gelderland op vrijdag 3 september 2021

Een prachtige dagtocht waarin we drie mooie, grote tuinen gaan bezoeken.

‘s Ochtends gaan we naar De Prunustuin in Wilp, een grote “verzamelaarstuin” in landschappelijke stijl. De tuin is door de huidige eigenaren aangelegd op hun voormalige tuinplantenkwekerij.

De grote verzameling bomen (met o.a. 90 soorten Prunus, Japanse sierkers) heeft een onderbeplanting van een grote variatie vaste planten en grassen.

Verder veel bijzondere heesters, bollen, fruit- en notenbomen, kleinfruit, pinetum, rozentuin, vaste plantenborders langs de paden en een uitgebreide collectie van meer dan 150 verschillende soorten kuipplanten.

(Tuinen De Roode Hoeve)

In de middag brengen we een bezoek aan Tuinen De Roode Hoeve in Nijbroek, waar we eerst van een uitgebreide lunch gaan genieten. Rondom een meer dan 100 jaar oude IJsselhoeve liggen verschillende tuinen. U wandelt langs veldschuren en bontgekleurde bloemvakken. Lange paden door de wilde grassen laten je het open landschap met de schaapskudde beleven. Door de boomgaard komt u aan de voorzijde van de hoeve waar borders op kleur liggen omsloten door hagen, een rozenberceau en oude bomen. Er is een brocantewinkel aanwezig.

We sluiten af met een bezoek aan De Buitenhof in Epe.

Oorspronkelijk begonnen als grasland voor onze pony’s is na 15 jaar een diversiteit aan tuinen ontstaan. In de Zomertuin is gekozen voor lange zichtlijnen. De paden omsluiten tuinsegmenten met prachtige winterharde vaste planten. De kleurrijke bloementuin is bereikbaar via een grote boog van beuk. De Grassentuin met slingerpaden biedt een verscheidenheid aan kleurenpracht in de nazomer. Sinds vorig jaar is er ook een Worteltuin, een plek waar kinderen hun vader en/of moeder kunnen ontmoeten indien normale contacten niet goed mogelijk zijn.

De reissom bedraagt slechts € 49,50 p.p. Dat is inclusief vervoer met een comfortabele touringcar, entreegelden, koffie/thee met iets lekkers in de tuinen en een uitgebreide lunch.

Alle leden van Groei & Bloei kunnen deelnemen, dus ook leden van andere afdelingen. Aantal deelnemers: maximaal 40.

Aanmelden tot uiterlijk 12 augustus bij:

Thecla van der Ham, e-mail:thecla.vd.ham(at)hetnet.nl.

Programma

09.00 uur                  Vertrek vanaf de Abe Lenstra boulevard, 8488 JA Heerenveen.

Nabij de hoofdingang staat een touringcar van Paulusma Reizen voor ons klaar.

10.15 uur                  Bezoek aan De Prunushof te Wilp

12.15 uur                  Vertrek naar Nijbroek

12.30 uur                  Bezoek aan de Tuinen De Roode Hoeve

+ lunch

15.00 uur                  Vertrek naar Epe

15.15 uur                  Bezoek aan De Buitenhof

17.00 uur                  Vertrek naar Heerenveen

18.00 uur                  Aankomst in Heerenveen

Afsluitend diner (facultatief)

Voor geïnteresseerden bestaat er de mogelijkheid van een afsluitend groepsdiner in hotel/restaurant Het Hof van de Koning in Heerenveen.

Richtprijs voor een driegangendiner: € 30,-- p.p. excl. drankjes.

Deelname is op basis van vrijwilligheid.

Aanmelden tot uiterlijk 26 augustus bij:

Jannie Koster - van Leeuwen, e-mail: jkvl(at)ziggo.nl.