Nieuwsbrief  maart 2021, Heerenveen en Omstreken

VAN HET BESTUUR

In de winter is de tuin geheel in rust en er valt dus ook niet veel te knabbelen, geen idee wat de damherten hier dan komen doen. Wij hebben meerder malen groepjes damherten bij onze oprit gehad, niet één avond maar met enige regelmaat. Hingen daar een beetje rond bij onze brievenbus als een stelletje hangjongeren.

Door de avondklok was het nog rustiger op straat en damherten hoeven zich niet aan de avondklok te houden. In tegenstelling tot reetjes zijn ze niet heel erg schuw, dus ik heb ze echt moeten wegjagen omdat ik vreesde dat ze als groep een beetje door de voortuin zouden gaan banjeren. De groep rende de Buitenweg op richting ……. het hertenkamp.

Maar nu lengen de dagen, het ijs is nog nauwelijks van de sloten en vaarten of het voorjaar lijkt zich al aan te dienen. Het is als ik dit schrijf eind februari. Ineke en ik lopen door de tuin om te zien of de tuin al een beetje wakker wordt en zowaar de krokussen “schieten” de grond uit, de toverhazelaar bloeit prachtig en de knoppen van de magnolia zwellen op, we krijgen er weer zin in. Het voorjaar heeft altijd al iets positiefs, nieuw leven, maar dit jaar wel  in het bijzonder. We verlangen allemaal naar het einde van deze regenachtige en sombere lockdown winter.

In september j.l.  ben ik benoemd als voorzitter van onze afdeling. Daarna hebben we nog een geslaagde plantenruil gehad en toen ging de boel op slot. Ik heb op een paar mensen na nauwelijks leden ontmoet, terwijl het sociale aspect van Groei & Bloei wat mij betreft, een heel belangrijk aspect is. Maar een ding is zeker … het wordt echt beter. Als bestuur blijven we ons voorbereiden op activiteiten waarvan wij denken dat er een kans is dat die, al of niet aangepast, door kunnen gaan. Alhoewel de scholen gelukkig langzamerhand open gaan blijven de strenge lockdownregels in ieder geval tot  half maart van kracht, dus we kijken vooral naar de activiteiten daarna.

In ieder geval hopen we dat de groenmarkt en de open tuinen coronaproof door kunnen gaan. Dit zijn toch een beetje de hoogtepunten van ons programma, maar misschien kan zelfs ook de plantenruil doorgaan. De voorbereiding van de drijvende tuintjes is in volle gang, daar wordt u later nader over geïnformeerd. We houden u op de hoogte!

Albert van der Toolen

voorzitter

Stinzenplanten.

In maart wilden we een excursie naar Martenastate in Cornjum organiseren om daar de stinzenplanten te bewonderen. Helaas staan de coronamaatregelen zo’n uitje in groepsverband niet toe. Maar… wat let u om zelf naar Cornjum of naar een andere stinzenplanten tuin te gaan.

Kijk eens op:  www.stinzenflora-monitor.nl

Het is een mooie site met veel informatie over de adressen waar en wanneer welke planten bloeien. Je krijgt  meteen zin om in de auto te stappen en te gaan kijken. En als u gaat kijken neem dan vooral uw fototoestel mee. Het zou leuk zijn als om wat  foto’s van stinzenplanten op onze site te zetten. U kunt de foto’s sturen naar Ieke Schreuder : info@heerenveen.groei.nl

Zaai- en stekclub

De zomer van 2020 was zeer zonnig, alles bloeide prachtig. Noodgedwongen bleven we thuis, maar daardoor hadden we veel tijd om van de tuin te genieten.

In de nazomer hebben de leden weer bloemenzaden verzameld. Daarna werd het winter en het lijkt alsof alle activiteiten stilliggen, maar ondertussen hebben de leden de zaden naar een inzamelpunt gebracht, waar de zaden worden geschoond en in zakjes gedaan. Daarna moeten er nog mooie etiketten op. Zodra alles klaar is kunnen de zadenkisten weer worden gevuld en kan iedereen voor een luttel bedrag zaden kopen, waaronder soms heel bijzondere soorten. Laat de lente maar komen!

Fryslân iepenet syn tunen 2021

Er hebben zich 35 tuineigenaren van alle zes afdelingen van Groei & Bloei in rayon Friesland aangemeld om hun tuin gedurende één of meer weekenden open te stellen. Dat is een prachtig vooruitzicht. Zeer waarschijnlijk komt in de maand april de brochure uit.

Zet de data maar vast in de agenda:

• 22 en 23 mei
  • 19 en 20 juni (Nationale Tuinweek 12 - 20 juni)
  •   3 en 4 juli
  • 24 en 25 juli
  • 28 en 29 augustus.

GARDENISTA

22-26 september 2021

Dit jaar wordt de tweede editie gehouden van het grote tuinfestival Gardenista. U hebt dat ongetwijfeld al wel ergens gelezen. De eerste editie is gehouden in Ophemert in 2019 en werd bezocht door zo’n 15000 bezoekers. Aangezien Groei & Bloei de ambitie heeft meer bezoekers te trekken bleek dat in Ophemert niet haalbaar i.v.m de logistiek. Besloten is om de komende editie te houden op de historische buitenplaats Den Alerdinck in Laag Zuthem, dat ligt vlak bij Zwolle in een prachtig Sallands coulissenlandschap.

Het thema dit jaar is: Leven in het groen. De data om vast te noteren in uw agenda is 22 t/m 26 september 2021. Op het festivalterrein zijn showtuinen, groenbenodigdheden, kwekers, kunstobjecten, aandacht voor biodiversiteit en in het koetshuis van het landgoed zijn lezingen en workshops. Het huis zal ook gedeeltelijk open worden gesteld, en voor hen die geïnteresseerd zijn in de geschiedenis van dit landgoed kunt u informatie vinden op de website  van het landgoed www.alerdinck.nl.

Daarnaast zijn er verschillende competities georganiseerd waar u aan kunt deelnemen. Zo is er een competitie showtuin ontwerpen, postzegeltuintje ontwerpen, kweken van de ‘gouden Gardenista plant’, en natuurlijk bloemschikken.

Voor gedetailleerde informatie zie www.gardenista.nl

Plannen voor april

In de volgende Nieuwsbrief leest u of de plantenruil, gepland voor 10 april, en de lezing van 19 april door kunnen gaan.