Dagexcursie Purmer en Beemster

Op vrijdag 1 september 2023 organiseren we een prachtige dagtocht per touringcar naar de Purmer en de Beemster (Noord-Holland) waar we twee mooie tuinen bezoeken, een korte natuurwandeling maken en een bliksembezoek brengen aan een opmerkelijk maatschappelijk initiatief.

‘s Ochtends bezoeken we de tuin Jardin Lapin in Purmerend.

De tuin van ruim 6000 m2 ligt midden in het Purmerbos op de plek waar tot 2005 een oude stolpboerderij heeft gestaan. Rondom het nieuwe huis kwamen eerst borders en een volière met zitje, daarna een grote schuur en orangerie. Vervolgens werden een hoogstamboomgaard, groentetuin, kas, vijver en de overige borders aangelegd. Tot slot is er een rotspartij met waterval van 4 m hoogte gerealiseerd.

Uitgebreide lunch in hotel-restaurant De Rijper Eilanden in De Rijp.

Het hotel is ook een soort van museum. De hoteleigenaar verzamelt de gekste dingen.

In de middag maken we onder leiding van een gids een wandeling van ca. 1 km om het Fort bij Spijkerboor in Westbeemster. Het fort behoort tot de Stelling van Amsterdam, bestaande uit 45 (!) verdedigingswerken, gebouwd in de periode 1880 – 1920. De plantengroei rondom het fort is uniek.

De laatste bezoektuin is Die Langh Huys in Westbeemster. Het is een botanische tuin van 5000 m2 rond een Zaans houten huis uit 1623. In de voortuin is witte beplanting. Aan de westzijde bevinden zich oude hoogstamfruitbomen, buxusborders en siergrassen. In de achtertuin bevinden zich een rozentuin, lindelaantje, natural garden, vijver en fraaie borders. Verder is er nog een hortensiavallei en een moestuin. Met meer dan 900 soorten bomen en heesters is de tuin ook een erkend arboretum.

Die Langh Huys

Tot slot brengen we nog een bliksembezoek aan De Beemster Wereldtuin die gelegen is achter de parochiekerk in Westbeemster. De tuin stelt (volgens Groei & Bloei-normen) niet zoveel voor, maar een bezoek is toch interessant vanwege de activiteiten die daar worden gehouden. De tuin is namelijk een inspirerende werk- en ontmoetingsplek voor vrouwen uit verschillende culturen. Zij werken op eigen wijze en in eigen tempo aan zelfontplooiing richting participatie in de samenleving.

De reissom van € 55,-- p.p. is inclusief vervoer met een comfortabele touringcar, entreegelden, koffie/thee met iets lekkers in de tuinen en een uitgebreide lunch. Aantal deelnemers: maximaal 43.

Aanmelden bij: Jannie Koster – van Leeuwen, e-mail: jkvl(at)ziggo.nl.

Let op. Alle leden van Groei & Bloei in Friesland kunnen deelnemen, dus ook leden van andere afdelingen. Meld je tijdig aan, want vol is vol!

Programma

08.15 uur                   Vertrek vanaf de Abe Lenstra boulevard, Heerenveen. De touringcar van Paulusma Reizen staat bij de hoofdingang van het stadion.

10.00 uur                   Bezoek aan Jardin Lapin, Purmerend

12.00 uur                   Lunch in De Rijper Eilanden, De Rijp

13.35 uur                   Wandeling om Fort bij Spijkerboor, Westbeemster

14.40 uur                   Bezoek aan Die Langh Huys, Westbeemster

16.25 uur                   Bliksembezoek aan De Beemster Wereldtuin

17.00 uur                   Vertrek naar Heerenveen

18.30 uur                   Aankomst in Heerenveen

Afsluitend diner (facultatief)

Na afloop van de excursie bestaat de mogelijkheid om gezamenlijk à la carte te dineren in restaurant Hof van de Koning in Heerenveen.

Deelname is op basis van vrijwilligheid.

Aanmelden voor het diner graag vóór 25 augustus bij:

Jannie Koster – van Leeuwen, e-mail: jkvl(at)ziggo.nl.