Nieuwbrief JUNI 2022 Groei en Bloei afdeling Heerenveen en Omstreken

De redactie is overgedragen: na 15 jaar geeft Ieke Schreuder het stokje door aan Margje Jonker, die zich tijdens een van de ledenavonden vrijwillig heeft aangemeld! Zij zal voortaan het aanspreekpunt voor de kopij zijn.

Ieke, hartelijk dank voor je inzet!  Margje, welkom in het team! De kopij kan vanaf heden gemaild worden naar Jonker.m@live.nl.

In deze nieuwsbrief informatie over:

11 – 19 juni: Nationale tuinweek

15 juni: Drijvende tuintjes te water

18 en 19 juni: Fryslan iepenet syn túnen / landelijk open tuinen weekend

25 juni: Excursie - bezoek aan Belshoftuin te Rohel

2 september: Dagexcursie

Foto’s Gardenista

Nationale tuinweek

Van 11 t/m 19 juni vindt de Nationale Tuinweek plaats. Tijdens deze week worden er allerlei activiteiten georganiseerd, waaronder door de afdeling Heerenveen e.o. de te water lating van de Drijvende tuintjes. Ook zijn in het weekend van 18 en 19 juni veel privé tuinen opengesteld voor bezoek.

Fryslân iepenet syn túnen

In het weekend van zaterdag 18 en zondag 19 juni 2022 zijn er weer tuinen te bezichtigen. Dit weekend valt in de Nationale Tuinweek, waardoor er extra veel deelnemende tuinen bezocht kunnen worden in Friesland. Een overzicht van alle adressen vindt u in de brochure (klik hier) Let op, eventuele wijzigingen vindt u op de website.

Drijvende Tuintjes in de Lindegracht

Datum : woensdag 15 juni 2022

Op woensdag 15 juni, in de Nationale tuinweek, worden de tuintjes weer te water gelaten in de Lindegracht. ‘s Middags om 14.00 uur zal het project “Drijvende Tuintjes” officieel worden geopend. Er zijn ongeveer 28 tuintjes, gemaakt door o.a. een aantal van onze leden, leerlingen van AERES en van OSG de Sevenwolden en door medewerkers van Brownies en Downies. We verwachten dat het een kleurig en fleurig geheel wordt. Iedereen is van harte welkom om te komen kijken. De tuintjes blijven er liggen tot eind september.

Excursie: Bezoek aan Belshoftuin te Rohel

Datum: zaterdag 25 juni 2022

Aanvang: 13.30 uur

De Belshoftuin is een goedverzorgde, grote landschapstuin (23.000 m2) bestaande uit verschillende gedeeltes. Langs de entree ziet men buxusvakken met rozen en achter bij het huis staat een verhoogd prieel begroeid met druiven, en een waterloopje. De wandeling voert onder meer langs een moestuin omzoomd met rode rozen, een patchwork lavendeltuin met vijftien soorten lavendel, diverse vijvers, een paardenbak en stal, een witte rozentuin, het ‘kapelletje’ en een grote kas. De tuin is op zijn mooist in juni met een zee van rozen.

Adres: Kwekerijweg 1, 8507 CC Rohel

Kosten: € 7,50 inclusief rondwandeling, koffie/thee/sap en gebak uit eigen keuken.

Graag uiterlijk 18 juni 2022 opgeven bij Maaike Bijker via e-mail: maaikebijker(at)kpnmail.nl

Dagexcursie Barneveld 2 september 2022

Op vrijdag 2 september 2022 organiseren we een prachtige dagtocht per touringcar naar Barneveld en omgeving, waar we twee mooie tuinen en een bijzondere kwekerij gaan bezoeken. ‘s Ochtends bezoeken we Hubertushof in Leusden-Zuid. Het is een spannende tuin met mooie contrasten,  gelegen achter een rustiek jachthuis. Na een uitgebreide lunch brengen we eerst een bezoek aan de ecologische vasteplantenkwekerij Klein Hof in Terschuur. We sluiten af met een bezoek aan de landschapstuin De Beukenhof in Barneveld.

De reissom zal waarschijnlijk zo’n € 55,-- p.p. bedragen.

Op onze website kunt U de volledige brochure lezen of downloaden, klik HIER. In de brochure staat ook hoe u zich kunt aanmelden.

Groenmarkt groot succes

Na een onvrijwillige pauze van twee jaar kon er op 14 mei eindelijk weer een Groenmarkt worden gehouden. Het was prachtig weer en mede daardoor kwamen er maar liefst 995 bezoekers naar de boomgaard van de familie Bakker in Nieuweschoot. Een record! Niet alleen de standhouders hebben goede zaken gedaan, ook de catering draaide een topomzet. Namens het bestuur wil ik alle vrijwilligers dankzeggen voor hun inzet om het geheel tot een succes te maken.

Jannie Koster – van Leeuwen

Foto’s Gardenista

Gardenista was van Hemelvaartsdag tot en met zondag 29 mei jl. op landgoed Den Alerdinck, nabij Zwolle. Afdeling Heerenveen was aanwezig met drie drijvende tuintjes , voor alle foto's klik hier

filmpje website Groei& Bloei,  klik  ( zoek onze penningmeester)