Groei & Bloei Heerenveen en Omstreken november 2022

Eind oktober, 20 graden, 22 zelfs in Maastricht! Geen record – 1937: Maastricht 25 graden! -, maar de dahliaknollen uit de grond halen, zodat ze niet kapotvriezen, staat nog niet op het te-doen-lijstje. De canna bloeit zelfs nog en wat zijn de herfstasters prachtig met hun de witte, roze, blauwe, paarse en alle daar tussenin liggende tinten! Alleen aan het mooi gekleurde bladerdek van de bomen en hun vallende blad merk je dat de herfst zijn intrede heeft gedaan.

In deze nieuwsbrief

15 november: ledenavond Botanische reis door de Andes in Peru (Harry Jans)

10 december: vooraankondiging workshop Kerststuk maken

Terugblik Fryslân iepenet syn tunen

Ledenavond Botanische reis door de Andes in Peru (Harry Jans)

Op 15 november vertelt Harry Jans ons graag iets over zijn botanische reis door de Andes in zijn lezing, die voor die avond op het programma staat. Het belooft een interessante avond te worden, waarin zowel de natuur als de cultuur van Peru aan bod komen. Jans vertelt over de zeer bijzondere planten die hij in de Andes heeft aangetroffen. Sommige planten die op 4800m hoogte groeien, vormen enorme kussens van wel 5 m lengte, maar zijn dan ook enkele honderden jaren oud. De meest spectaculaire plant vindt hij echter toch wel de Puya raimondii die pas na 80-100 jaar bloeit met de grootste bloeiaar ter wereld. En als je Peru zegt, zeg je Inca’s en de verloren stad Machu Picchu. Ook hier vertelt Harry wat over. Kortom: een lezing over bijzondere planten, maar ook over een eeuwenoude cultuur. (klik)

Tijdens de pauze zijn er jubileum-tulpenbollen Tulipa ‘Groei & Bloei 150’ te koop tegen een aantrekkelijke prijs. Ook is in beperkte mate de nieuwe Groei & Bloei-jaaragenda 2023 verkrijgbaar.

Afbeelding met buiten, lucht, berg, gras Automatisch gegenereerde beschrijving

Vooraankondiging Workshop Kerststuk maken

Op zaterdagmorgen 10 december gaan we een kerstdecoratie maken in het Dorpshuis in Bontebok. Klaas Groen is aanwezig om ondersteuning te geven aan de deelnemers die hun kerststuk komen maken. Er is plaats voor maximaal 12 personen.

Meer informatie volgt in de volgende Nieuwsbrief, maar als je nu al meer wilt weten over de inhoud van de workshop kun je contact opnemen met Ineke van Heerden via e-mail: albertienjoshua(at)gmail.com

Datum:        10 december 2022

Plaats:         Dorpshuis Bontebok

Tijd:             09.00 tot 12.00 uur

Voor de kosten van deze workshop verwijzen we je graag door naar de website. Hier wordt t.z.t. ook meer informatie over de workshop geplaatst.

Terugblik Fryslân iepenet syn tunen

Deze zomer heeft Fryslân iepenet syn tunen onder vaak prachtige weersomstandigheden kunnen plaatsvinden. Er waren dit jaar maar liefst 51 open tuinen te bezichtigen, waarvan 16 tuinen van leden van onze afdeling. Gedurende de vijf weekenden waren er minimaal zo’n 20 tuinen vrij toegankelijk voor het publiek, met als uitschieter 29 open tuinen in het Nationaal Open Tuinen Weekend.

De tuineigenaren waren zeer tevreden over de bezoekersaantallen. Bezoekers toonden zich zeer geïnteresseerd en regelmatig ontstonden er leuke gesprekken. Er werd veel planteninformatie uitgewisseld.

Op 15 oktober jl. was er met alle betrokkenen een gezellige, afsluitende bijeenkomst bij vasteplantenkwekerij Passiflora in Drachten waar ervaringen werden uitgewisseld en alweer nieuwe plannen voor het volgend jaar werden besproken.

Alle tuineigenaren uit voorgaande jaren krijgen aan het eind van dit jaar een uitnodiging om in 2023 weer mee te doen. Heb je nog niet eerder meegedaan, maar zou je dat volgend jaar wel willen? Neem dan contact op met Maaike Bijker via de mail: maaikebijker(at)kpnmail.nl

In de volgende nieuwsbrief

10 december: workshop kerststuk maken