Nieuwsbrief oktober 2022

De herfst heeft zijn intrede gedaan en dat was de afgelopen weken goed te merken! Planten verwaaiden en zonder steun hadden de hoge planten het zwaar. De harde wind ging echter ook met regenbuien gepaard en de lege regentonnen konden weer lekker vol stromen. Daarnaast heeft de ledenavond over vlinders ons geleerd niet nu je tuin al lekker op te gaan ruimen, maar te wachten tot het voorjaar, zodat o.a. de insecten in alle rust kunnen overwinteren onder een blad, op een steel of zelfs tussen het gras!

10 oktober: Groene Passie-avond

15 oktober: Plantenruil en bollenverkoop

29 oktober: workshop Bollenmand vullen

Groene Passie-avond

Op maandag 10 oktober 2022 wordt de jaarlijkse Groene Passie-avond gehouden. Het belooft weer een heel gezellige avond ‘van leden voor leden’ te worden met gevarieerde onderwerpen. Voor de pauze doet Jan Aandewiel een fotoverslag van de tuinexcursie naar Barneveld op 2 september jl.

Na de pauze gaat hij nader in op de drijvende tuintjes die we alweer heel wat jaren in de Lindegracht in Heerenveen plaatsen. Hij zou daarnaast ook wel eens iets nieuws willen proberen: een verticale tuin in het centrum van Heerenveen!

Tijdens de pauze zijn er jubileum-tulpenbollen Tulipa ‘Groei & Bloei 150’ te koop tegen een aantrekkelijke prijs. Ook is in beperkte mate de nieuwe Groei & Bloei-jaaragenda 2023 verkrijgbaar.

Zie hier voor een nadere toelichting.

Plantenruil en bollenverkoop

Ben je al aan het opruimen in je tuin? Dan heb je vast wel planten over waar je iemand anders blij mee kunt maken. Neem het mee, los of in een pot, als stek of als kluit. De datum voor dit najaar is zaterdagochtend 15 oktober. Margje en Evert Koelma zijn weer onze gastvrouw en gastheer. De plantenruil is een heel gezellige gebeurtenis waarbij we van elkaars ervaringen kunnen leren. De plantenruil is alleen bedoeld voor Groei & Bloei-leden. Dus ook leden van andere afdelingen zijn van harte welkom. En we zijn ook blij dat Johan Bergsma weer voorjaarsbollen komt verkopen

Bij de plantenruil houden we de gebruikelijke spelregels aan:

• Vóór 10.00 uur gaan we de planten uitstallen. Het is handig als je naast de naam van de planten of stekken die je inbrengt, ook je eigen naam vermeldt, zodat anderen weten aan wie ze vragen kunnen stellen.
  • Rond 10.00 uur is er koffie/thee en kan het aanbod bezichtigd worden.
  • Er wordt pas geruild als het startsein (bel) heeft geklonken.

Datum:        zaterdag 15 oktober 2022

Tijd:             10.00 - 11.00 uur

Adres:          Koningin Wilhelminaweg 16 in Heerenveen

Kosten:        geen

Workshop Bollenmand vullen

Op zaterdagmorgen 29 oktober 2022 organiseren we de workshop Bollenmand vullen. Johan Bergsma heeft al veel van deze workshops verzorgd, steeds tot grote tevredenheid van de deelnemers.

De workshop houdt in dat we zelf een mand gaan vullen met ca. 150 voorjaarsbollen. Hiervoor zijn pakketten beschikbaar van vijf of zes verschillende bollensoorten in meerdere kleuren (m.u.v. geel en oranje).

In het voorjaar word je van maart tot en met mei verrast door een afwisselende bloemenpracht.

Datum:        29 oktober 2022

Tijd:             10.00 – 12.00 uur

Locatie:        Irmgard Behàge, 1e Compagnonsweg 47, Bontebok

Lees hier hoe je mee kan doen en wat de kosten zijn.

15 november: ledenavond Botanische reis door de Andes in Peru (Harry Jans)