Nieuwsbrief Groei & Bloei Heerenveen & Omstreken 1 mei 2020

Zullen we ruilen??

In de Nieuwsbrief van 15 april jl. hebben wij een ieder uitgenodigd deel te nemen aan alternatief voor onze plantjesruil. Inmiddels heeft zich een achttal leden gemeld die plantjes of stekjes willen ruilen of schenken, ook wordt er naar het een en ander gezocht. Wij hadden gehoopt op meer aanmeldingen, maar het positieve is dat het aanbod ruim en gevarieerd is.

Hieronder vindt u de namen en telefoonnummers én het aanbod cq. de vraag van hen die zich hebben gemeld. Heeft u belangstelling, neem dan telefonisch contact op en maak zo mogelijk een afspraak. Wij vertrouwen erop dat iedereen zich hierbij houdt aan de bekende RIVM-richtlijnen.

Het aanbod is nadrukkelijk bedoeld voor leden van de afdeling Groei & Bloei Heerenveen & Omstreken.

Aanbod

Janet Pasveer - 06-518 503 82 : Tomaat Coer de Boef -Snijbietplantjes met mooie gekleurde stelen - Oost-indische kers – smeerwortel Boking (zaait niet uit) -Daglelie oranje met eetbare     bloemen -Lupine roze

Jeanette IJben – 0513 461463: -framboos - witte herfstaster  - oranje hemerocallis - blauwe lis

Thecla van der Ham – 0515 338911: diverse soorten leuke tomaten – aubergin:  – paprika – snackkomkommers – olijfkomkommer  - paarse boerenkool – palmkool - Russische/Victoriaanse snijkool - aspergebroccoli (early purple sproutinzg broccoli) - peruviaanse postelein - eenjarigen: titonia (mexicaanse zonnebloem/ reuzenzinnia) -  cuphea   (micky Mousebloem) - tagetes Linneua (botanische afrikaan)

Ineke van Heerden 06- 46603739: althea cannabina - kaardebol

Irmgard Behage 06- 10728331:  scharlei - - nicotiana paars cephalaria – eryngium - canna- rood – tomaten - eryngium (blauwe   knoop) - eryngium – kruisdistel - nicandra physalodes (wit) – wijnruit -lobelia siphilitica- leonotus leonorus - klimop (aparte soort) - angelica archangelica – siergras - ossentong - vlinderstruik (geel/oranje) - impatiens sodenii – salvia - ipomea (moeten nog verspeend)

Jannie Koster- van Leeuwen 06 29296000:  astilbe chinensis Pumica (vast-bodembedekker) - mogelijk ook leonorus leonotus - mogelijk ook agastache

gezocht

door Loes Baldé 0516- 427827 : echinops

door Jeanette IJben 0513 461463:  lupine- pluimpapaver-aardbei- voorgezaaide tomaat

door Gerda de Jong 0513 628613: gezocht klimplanten voor een pergola, bv. toscaanse jasmijn, druif, e.d. Gerda wil graag advies, is nog niet zo ervaren!

Tuinpost

De redactie van het blad Groei & Bloei ontvangt geregeld brieven van lezers met interessante groene ervaringen. Een selectie hiervan staat meestal op of rond bladzijde 10. Hebt u ook iets aardigs of bijzonders te melden? Stuur een brief naar redactie@groei.nl

En de winnaars zijn......

Bij elke editie van het blad Groei & Bloei wordt aan tien trouwe leden (willekeurig gekozen) een DeWitcadeaupakket met een schepje, cultivator en wieder gegeven, met, jawel...., je naam, het jaartal van lid worden en het logo van Groei & Bloei erop. Al twee leden van onze afdeling is deze verrassing te beurt gevallen. Let dus iedere keer als het blad in de bus ligt goed op!!

Wat gaat niet door de komende tijd?

Voor zover nu bekend gaan de volgende activiteiten niet door.

. Groenmarkt van 16 mei. Fryslan iepenet syn tunen/Open tuinen (gekeken wordt of  mogelijk op kleinere schaal op een later tijdstip wel  tuinen open kunnen zijn)

. Excursie Mieke's Kruidentuin van 5 juni

. Workshop Trog maken van 13 juni

Tenslotte, iedereen wil het coronavirus ontwijken, maar die aardbeien boven aan deze Nieuwsbrief zijn......Korona's. Eet er veel van en blijf gezond!