Nieuwsbrief Heerenveen en omstreken juni 2021

* Excursie naar Koekange op 11 juni

* Open tuinen weekend 19 en 20 juni

* Excursie naar Mantgum op 25 juni

* Vraag en aanbod van planten

* Gardenista 22-26 september

* Komende activiteiten in juli

Drijvende tuintjes te water

Woensdag 9 juni

Op woensdag 9 juni is het zover, dan worden de drijvende tuintjes te water gelaten in de Lindegracht. Hopelijk wordt het dit jaar weer zo’n fleurig geheel.

Ook dit jaar kunnen de basisscholen i.v.m corona helaas niet meedoen, maar Brownies & Downies en de leerlingen van het Nordwin College gelukkig wel. En mede dankzij hen en onze leden kunnen we dit jaar 22 tuintjes te water laten.

Na een ochtend hard werken en als de tuintjes in het water liggen zal wethouder Hedwig Rinkes de opening om 11.45 uur verrichten. Als u in de gelegenheid bent, kom dan even langs. Dan kunt u het resultaat bekijken en even bijpraten. Met een beetje geluk is er nog koffie. En ondanks het feit dat veel van onze leden al een vaccinatie hebben gehad houden we toch 1.50m afstand.

Tot ziens op 9 juni.

Albert van der Toolen

Excursie naar de tuin van Joke Kuiperij in Koekange

Vrijdagmiddag 11 juni 2021

(let op. Datum is gewijzigd t.o.v. jaarprogramma)

Hoera eindelijk weer een tuin bezoeken in groepsverband.

De tuin van Joke Kuiperij ligt in Drenthe, gelegen rond de in 1868 gebouwde boerderij. De tuin is 4000 m2 groot en bestaat uit verschillende delen met elk hun eigen sfeer. De tuin oogt natuurlijk en weelderig. Dat effect wordt bereikt doordat de planten niet allemaal keurig in groepen en op hoogte staan. Het gebruik van een- en tweejarigen naast de vaste planten draagt bij aan deze ongedwongen sfeer. Diverse borders met veel bijzondere vaste planten, rozen en clematissen in spannende kleurencombinaties. Een schaduwtuin met bijzondere bomen, heesters en schaduwplanten, waar bladvormen een hoofdrol spelen. Ook een boomgaard ontbreekt niet in deze tuin. Hagen, klimvormen en hier en daar grotere stukken gras zorgen voor rustpunten.

Aanvang: 11 juni om 13.30 uur

Kosten: € 6,00 p/pers. Incl. koffie/thee met iets lekkers van de bakker

Adres:  Stationsweg 10, 7958 RX Koekange

Opgave:  vóór 8 juni bij Johanna Feenstra per mail:  johanna.feenstra(at)hotmail.com of tel: 06 22 822 444

Landelijk Open Tuinen Weekend 19 en 20 juni

Op 19 en 20 juni zullen in Friesland weer veel tuinen te bezichtigen zijn. Alleen al in onze eigen afdeling stellen 6 leden hun tuin open. Ook in de andere afdelingen zijn prachtige tuinen te bezoeken. Kijk rond en leef mee met het enthousiasme en de passie waarmee tuineigenaren hun tuin aan u willen presenteren. In de brochure Fryslân iepenet syn tunen staan de deelnemende tuinen in Friesland vermeld. Per weekend is een lijst van deelnemende tuinen uit de brochure te downloaden via onze site.      KLIK HIER.

Excursie naar tuinen in Mantgum

Vrijdagmiddag 25 juni

We gaan eerst de tuin van Nico Kloppenborg in Mantgum bezoeken. In de voortuin vallen hoog-geschoren zuilen van haagbeuk en de weelderige beplanting op. Het huis (een laat 19de -eeuwse consistorie) grenst aan de kerk en ligt hoog op een terp. Achter loopt de tuin in hairpins, met een hoogteverschil van 4m naar de benedentuin (een voormalige tennisbaan). Tussen de enigszins mediterrane beplanting rond een meerstammige berk ligt leisteen, dat ook het pad bedekt. Een geslaagd modern ontwerp van de eigenaar, die tuinontwerper is, op een historische plek. Oppervlakte 1.000 m2.

We bezoeken ook de tuin van Annette van Zadelhoff, een moderne landschapstuin rondom een oude burgemeesterswoning, ontworpen in 2002 door Nico Kloppenburg.

Aanvang: 25 juni om 14.00 uur

Kosten:  € 7,50 pp

adres: Nico Kloppenborg, Seerp van Galemawei 5-7, 9022 AA Mantgum

Aanmelden:  Graag vóór maandag 14 juni bij Hiltje Dekker:  hiltje.dekker(at)home.nl  of 0561-689066

Vraag en aanbod van planten

Dit voorjaar is er geen plantenruil en Groenmarkt gehouden.  Als alternatief vroegen we in de vorige nieuwsbrief of men mee wilde doen met vraag en aanbod van planten. Daarop kregen we enkele reacties. Deze kunt u inzien door HIER te klikken.

GARDENISTA 22 t/m 26 september

Zoals u vast al wel gelezen hebt wordt de grote tuinmanifestatie Gardenista van 22 tm 26 september gehouden. Hiervoor kunnen we dit keer naar de historische buitenplaats Den Alerdinck in Laag Zuthem, vlak bij Zwolle. Er wordt van alles geëxposeerd en ook worden er verschillende activiteiten georganiseerd, waaraan men deel kan nemen. Kijk vooral eens op www.gardenista.nl of schrijf  u in voor de Gardenista nieuwsbrief.

Je krijgt er nu al zin in!

Geplande activiteiten in juli:

1 juli  – Excursie Zadenbedrijf Pieterpik Zn

Deze excursie is tot nader order uitgesteld

23 juli – Excursie naar Tuingoed Foltz in Meeden.

Meer informatie in de volgende nieuwsbrief.

En op onze site :

heerenveen.groei.nl/home/