Nieuwsbrief januari 2023

Inleiding

Het jaar is omgevlogen! Met een mooie zomer en herfst nog in gedachten is nu dan toch echt de winter aangebroken. De Kerst staat voor de deur en dan zorgt iedereen voor een gezellige sfeer in huis. De kerstboom heeft een mooi plaatsje gekregen in de huiskamer en de (zelfgemaakte) kerststukken sieren de tafel. Fijne dagen gewenst!

Verder wensen we iedereen een groeizaam en bloemrijk, maar vooral gezond 2023 toe.

De redactie,

Margje Jonker en Aaltje Blom

In deze nieuwsbrief

14 januari: workshop Onderhoud tuingereedschap

28 januari: winterwandeling Olterterp

Voorjaarscursus bloemschikken

Fryslân iepenet syn tunen 2023

Workshop Onderhoud gereedschap

Scherp en soepel functionerend gereedschap is belangrijk, het werkt gemakkelijker en de “verwonding” aan de heester of boom is minder en heelt beter. Op zaterdag 14 januari 2023 leer je, onder deskundige begeleiding van de vrijwilligers van St. Gered Gereedschap, in hun werkplaats hoe je gereedschap kunt slijpen en onderhouden. Opgeven hoeft niet en je mag maximaal 3 stuks gereedschap meenemen.

Datum:        zaterdag 14 januari 2023

Tijd:             9.00 uur tot 11.00 uur

Plaats:         Industrieweg 14B,  Wolvega

Voor de kosten verwijzen we je graag door naar de website (klik HIER

De missie van de landelijke stichting Gered Gereedschap is zorgen dat mensen in ontwikkelingslanden een zelfstandig bestaan kunnen opbouwen. De stichting geeft geen geld maar doneert gebruikt gereedschap aan bijv. technische scholen en startende ondernemers, zodat iemand zelf een vak kan leren en geld kan verdienen om zijn of haar gezin te onderhouden.

Gebruikt gereedschap kan ingeleverd worden op vele verzamelpunten in Nederland. Heeft u ongebruikt gereedschap in uw schuur of garage, dan kunt u dat meenemen naar Wolvega waar het door vakkundige vrijwilligers wordt nagekeken en opgeknapt. Zij zorgen er dan voor dat het weer hergebruikt gaat worden.

Winterwandeling Olterterp

Op zaterdagmiddag 28 januari is de jaarlijkse winterwandeling gepland in Olterterp. Na bij Huize Olterterp geparkeerd te hebben aan de statige oprijlaan met majestueuze beuken starten we in de hal van het Huis, waar een klein stukje geschiedenis wordt verteld over het landgoed, de familie van Boelens en het park van 5,5 hectare groot. Vervolgens neemt Jan Falkena (excursieleider) ons mee langs het oude kerkje van Olterterp, vanwaar we aansluitend de bossen in gaan om na enkele kilometers weer uit te komen in de overtuin van het landgoed.

Het grootste gedeelte van het bos is oud, wat wordt gewaardeerd door verschillende vogelsoorten die in de holtes van bomen broeden. De bosuil, boomklever en appelvink zijn hiervan voorbeelden.

Het is een hele mooie bosrijke omgeving waar veel te zien en te ontdekken is.

Bent u geïnteresseerd in deze wandeling, wacht niet te lang met opgeven, want er kunnen maximaal 25 personen mee.

Datum:        zaterdagmiddag 28 januari 2023

Plaats:         Huize Olterterp, Van Harinxmaweg 17, 9246 TL Olterterp

Aanvang:     13.00 uur

Kledingadvies: laarzen of ander stevig schoeisel en een wind- en waterdichte (warme) jas.

Graag voor 24 januari opgeven bij Johanna Feenstra via e-mail:

johanna.feenstra@hotmail.com

Voor de kosten verwijzen we je graag naar de website (klik hier) Ook kunt u hier een routebeschrijving naar het startpunt vinden.

Voorjaarscursus Bloemschikken

Net als voorgaande jaren geeft Ingrid Brunsting in het vroege voorjaar een bloemschikcursus. Iedereen kan meedoen. Er zijn nog enkele plaatsen vrij! Onze docente geeft les op meerdere niveaus. Aan zowel beginners als (ver)gevorderden worden uitdagende lessen aangeboden. Neem voor de gemaakte werkstukken eens een kijkje op onze website onder Foto’s (klik hier).

De vier lessen in het voorjaar worden gegeven op de dinsdagavond van 19.30 tot 22.00 uur. Je kunt je bij interesse aanmelden bij Margje Koelma per e-mail: e.koelma(at)hetnet.nl.

Data :          31 januari, 21 februari, 7 maart en 28 maart

Plaats:         Vergaderruimte van de Nij Brongergeakerk in De Knipe.

Tijd:             19.30 uur tot 22.00 uur

Voor de kosten verwijzen we je graag naar de website (klik hier)

Tijdens de laatste les van de najaarscursus zijn prachtige, creatieve kerststukken gemaakt, waarvan enkele op de bijgaande foto’s te zien zijn!

(hier staan nog meer)

Fryslân iepenet syn tunen 2023

Ook in 2023 worden er weer opentuinenweekenden in Friesland georganiseerd.

De data van deze weekenden zijn:

• 27 en 28 mei
  • 17 en 18 juni (landelijk Open Tuinen Weekend)
  •   1 en 2 juli
  • 22 en 23 juli
  • 26 en 27 augustus

Er doen uitsluitend tuineigenaren van de 6 afdelingen van Groei & Bloei in Friesland mee. Tuineigenaren die al eerder hebben meegedaan, hebben inmiddels een uitnodiging ontvangen met de vraag of ze weer mee willen doen. Zij bepalen zelf welke weekenden ze hun tuin open willen stellen, want de een heeft bijvoorbeeld een echte voorjaarstuin en de ander een najaarstuin met grassen. Heeft u nog niet eerder meegedaan en lijkt het u leuk om uw tuin ook eens open te stellen, of wilt u eerst meer informatie, neem dan contact op met Maaike Bijker.

Reacties graag vóór 1 januari a.s. per mail naar maaikebijker@kpnmail.nl

In de volgende nieuwsbrief