Nieuwsbrief oktober 2023

In deze nieuwsbrief

7 oktober: Plantenruil en bollenverkoop (herinnering)

14 oktober: Workshop bollenmand vullen

16 oktober: Ledenavond Groene Passie

20 oktober: Paddenstoelen excursie Ketliker Skar

Wildschade melden

Plantenruil en bollenverkoop (herinnering)

Ben je al aan het opruimen in je tuin? Dan heb je vast wel planten over waar je iemand anders blij mee kunt maken. Neem het mee, los of in een pot, als stek of als kluit. De plantenruil dit najaar is op zaterdagochtend 7 oktober. Margje en Evert Koelma zijn weer onze gastvrouw en gastheer. De plantenruil is een heel gezellige gebeurtenis waarbij we van elkaars ervaringen kunnen leren. De plantenruil is alleen bedoeld voor Groei & Bloei-leden. Dus ook leden van andere afdelingen zijn van harte welkom. En we zijn ook blij dat Johan Bergsma weer voorjaarsbollen komt verkopen.

Bij de plantenruil houden we de gebruikelijke spelregels aan:

• Vóór 10.00 uur gaan we de planten uitstallen. Het is handig als je naast de naam van de planten of stekken die je inbrengt, ook je eigen naam vermeldt, zodat anderen weten aan wie ze vragen kunnen stellen.
  • Rond 10.00 uur is er koffie/thee en kan het aanbod bezichtigd worden.
  • Er wordt pas geruild als het startsein (bel) heeft geklonken.

Datum:        zaterdag 7 oktober 2023

Tijd:             10.00 - 11.00 uur

Adres:          Koningin Wilhelminaweg 16 in Heerenveen

Kosten:        geen

Workshop Bollenmand vullen

Om de komende lente (duurt nog even, maar die komt echt!) te kunnen genieten van een prachtig en steeds wisselend voorjaarsboeket, organiseren we op zaterdag 14 oktober een workshop Bollenmand vullen o.l.v. Johan Bergsma. U zorgt zelf voor een mand van 30 á 40 cm hoog en 35 á 40 cm in diameter. Wij zorgen voor een bollenpakket en potgrond. Hebt u geen mand? Deze is ook ter plaatse bij Johan te koop.

Voor meer informatie, klik hier.

Ledenavond Groene Passie

Op de passieavond van 16 oktober hebben we deze keer twee sprekers: Ant van Berkum en Tina Kuipers.

“Allemaal anti in je achtertuin: wat planten, die bijna iedereen in de tuin heeft staan, voor ons en voor elkaar kunnen betekenen”. Als herborist is Ant van Berkum gefascineerd door de helende kracht van planten. Op deze avond wil ze graag enkele planten met antibiotische en antibacteriële stoffen de revue laten passeren.

Na de pauze neemt Tina Kuipers van Imkerij Kuipers het stokje van Ant over. Tina vertelt aan de hand van mooie beelden van de imkerij en bijenvriendelijke bloemen over twee thema’s: ‘de imkerij het jaar door’ en ‘de bijenvriendelijke tuin’.  Imkerij Kuipers werkt al bijna 50 jaar zo duurzaam mogelijk voor mens, flora en fauna. Haar vader, Klaas Kuipers, is een oude bekende voor veel Groei & Bloei leden en gaf ook al lezingen voor onze vereniging. Nu doet zijn dochter dat. Na afloop is er gelegenheid honing te proeven en te kopen.

Paddenstoelen excursie Ketliker Skar

Wij gaan op vrijdag 20 oktober wandelen met de heer Gosse Haga, IVN-natuurgids. Tijdens de wandeling maken wij kennis met de wereld van de paddenstoelen, hun bijzondere verschijning en de verhalen eromheen. Hij gaat uitgebreid in op de functie van de paddenstoel in de natuur, de eetbaarheid, de giftigheid van de paddenstoel en het belang van het mycelium in de bodem. Paddenstoelen spreken tot de verbeelding: ze zijn kleur- en vormenrijk, maar hebben ook iets mysterieus. Ineens komen ze tevoorschijn en vaak zijn ze even snel weer verdwenen. Het is een leerzame en boeiende excursie. Na afloop gaan we gezamenlijk koffiedrinken bij Grand Café 1834 aan de Kon. Julianaweg 98 in Oranjewoud.

Is uw interesse gewekt en wilt u graag mee? Klik hier voor meer informatie.

Wildschade melden

Zo nu en dan komt ons ter ore dat in Heerenveen e.o. veel wildschade ontstaat door o.a. damherten. Hebt u in uw tuin ook last van vraat aan bomen en planten door wilde dieren, dan kunt u dit melden op de site van FBE Fryslan  via onderstaande link.

friesland.faunabeheereenheid.com/meld-schade-en-overlast-door-dieren/

In de volgende nieuwsbrief

11 november:        Wilgentenen werkstuk maken

21 november:        Ledenavond Wilde orchideeën (Hans Dekker)