Nieuwsbrief september 2023

7 oktober:           Plantenruil en bollenverkoop

Bloemschikcursus

Ledenavond: lezing over De Kruidhof Buitenpost

Op 19 september a.s. vindt de eerste ledenavond van het nieuwe seizoen plaats, dit keer met een lezing van Jan Willem Zwart over De Kruidhof in Buitenpost.

Jan Willem Zwart, natuurman, voormalig directeur De Kruidhof, tegenwoordig o.a. werkzaam bij het toezicht van de Wadden, neemt u mee in een boeiende lezing waarin verwondering centraal staat. De avond zal zich kenmerken door de verbinding van natuur met cultuur, tuin en natuur,en vooral praktische ideeën voor toepassing in eigen tuin  om meer biodiversiteit in eigen woonomgeving te krijgen. Jan Willem Zwart is groot liefhebber van wilde bijen en is ook bijenhouder met enkele kasten honingbijen.

Excursie tuin Thecla van der Ham, Lytsewierrum

Een volhouder op de Friese klei; zo wordt Thecla in de editie januari/februari 2023 van het tijdschrift Groei en Bloei genoemd. Haar tuin is een plaatje, ondanks de zware kleigrond en de razende wind, die vaak genadeloos door de planten jaagt. Thecla’s tuin is nog maar acht jaar oud, maar je valt van de ene verrassing in de andere: een vurige border die van februari tot november bloeit, de kas, de moestuin en een heemtuin in wording.

Wilt u dit plaatje met eigen ogen bekijken op 22 september a.s., geef u dan op voor de excursie.  Klik hier voor nadere informatie.

foto van 2016

Plantenruil en bollenverkoop

Ben je al aan het opruimen in je tuin? Dan heb je vast wel planten over waar je iemand anders blij mee kunt maken. Neem het mee, los of in een pot, als stek of als kluit. De plantenruil dit najaar is op zaterdagochtend 7 oktober. Margje en Evert Koelma zijn weer onze gastvrouw en gastheer. De plantenruil is een heel gezellige gebeurtenis waarbij we van elkaars ervaringen kunnen leren. De plantenruil is alleen bedoeld voor Groei & Bloei-leden. Dus ook leden van andere afdelingen zijn van harte welkom. En we zijn ook blij dat Johan Bergsma weer voorjaarsbollen komt verkopen.

Datum:        zaterdag 7 oktober 2023

Tijd:             10.00 - 11.00 uur

Adres:          Koningin Wilhelminaweg 16 in Heerenveen

Kosten:        geen

Bij de plantenruil houden we de gebruikelijke spelregels aan:

• Vóór 10.00 uur gaan we de planten uitstallen. Het is handig als je naast de naam van de planten of stekken die je inbrengt, ook je eigen naam vermeldt, zodat anderen weten aan wie ze vragen kunnen stellen.
  • Rond 10.00 uur is er koffie/thee en kan het aanbod bezichtigd worden.
  • Er wordt pas geruild als het startsein (bel) heeft geklonken.

Er staan weer nieuwe foto's op de website.

7 oktober: Plantenruil en bollenverkoop

14 oktober: Workshop bollenmand vullen