Nieuwsbrief Heerenveen en omstreken augustus 2021

Bloemschiknieuws

Gardenista verplaatst naar mei 2022

Komende activiteiten in september

U ziet hierboven dat er weer van alles te beleven valt, de komende maand. Hieronder volgt verdere informatie.

Excursie naar tuin van Reggy Reumer in Oldeholtpade

Vrijdagmiddag 27 augustus 2021

Alle seizoenen een verrassende tuin

Tuinliefhebster Reggy Reumer heeft het weiland achter haar huis volledig veranderd in een weelderige en verrassende tuin vol borders en hagen. “Ik hou van planten die wild lijken, maar het niet zijn, zoals siergrassen”.

De gevarieerde beplanting zorgt ervoor dat haar tuin ieder seizoen interessant is om te zien. Reggy legde haar tuin op gevoel aan, maar had een beetje hulp van het boek Droomplanten van tuinarchitect Piet Oudolf. Ze leerde onder anderen hoe ze haar tuin het hele jaar door en van alle kanten interessant kon houden. En dat is gelukt. Vanaf verschillende zitjes kun je tuin steeds weer vanuit een andere hoek bekijken. Je waant je soms net in een sprookje.

Aanvang: vrijdagmiddag 27 augustus 2021 om 14.00 uur

Kosten: €5,- incl. koffie/thee en koek + rondleiding

Adres:  Hoofdweg 185, 8474 CE, Oldeholtpade

Opgave:  graag uiterlijk vóór 20 augustus opgeven bij Hiltje Dekker

Mailadres:  hiltje.dekker@home.nl

Vleermuizenkast maken

zaterdag 28 augustus 2021

Vleermuizen houden van een warm en behaaglijk onderkomen. Met een vleermuizenkast kunt u hen een slaap- en rustplaats bieden in uw tuin. Laat u in de schemering verrassen door hun vliegkunsten waarbij ze veel insecten vangen.

Deze workshop geeft u de kans zo’n vleermuizenkast te maken.

Datum: zaterdag 28 augustus

Tijd: 13.00u

Locatie: W.A. Nijenhuisweg 49 te Katlijk bij Herman en Noor Kruithof

Kosten: voor leden € 10.-  en voor niet-leden € 12,50. Dit is inclusief materialen, koffie/thee en iets lekkers.

Indien u in het bezit bent van een boormachine is het handig als u die meeneemt.

Opgave: graag vóór 15 augustus bij Ineke van Heerden: e-mail: avandert@ziggo.nl

Op 28 en 29 augustus is het laatste open tuinen weekend van 2021

Er zullen weer veel mooie tuinen om te bezoeken. Kijk daarvoor op onze site (link).

Maar let op: de Permacultuurtuin Roeach doet op zondag 29 augustus niet mee. De slakken hebben diverse bedden helemaal kaalgevreten en dus valt er niet veel te zien.

Dagexcursie Noordoost Gelderland op vrijdag 3 september

Een prachtige dagtocht waarin we drie mooie, grote tuinen gaan bezoeken.

Kijk voor het programma op de site (Klik hier)

De reis is bijna volgeboekt en daarna vol = vol

Bloemschikken Najaar 2021

Begin oktober starten we weer met het bloemschikken. Er komt weer een cursus voor gevorderden / vergevorderden.

Ook is het de bedoeling om een groep te vormen voor beginners en mensen met enige ervaring. Hier leer je de basisprincipes van het bloemschikken. En je komt zeker iedere cursusavond met een mooi stuk thuis.

De werkwijze is als volgt: Per mail krijg je een uitgewerkte opdracht met duidelijke voorbeelden en een lijst met mee te nemen groenmaterialen. Ingrid Brunsting is weer onze inspirerende docente. Aan het einde van de les bespreekt ze elk bloemstuk wat leuk èn leerzaam is.

De 4 lessen worden gegeven in De Knipe in de vergaderruimte van de Brongergea Tsjerke.
Dinsdag        19.30 – 22.00 voor gevorderden/vergevorderden
Donderdag    19.30 – 22.00 voor beginners.
De kosten bedragen voor Groei en Bloei-leden € 50,-  en voor niet-leden € 60,-

Binnenkort worden de data bekend gemaakt.

Voorbeelden van gemaakte bloemstukken vind je op de site van Groei&Bloei Heerenveen en omstreken.  Hier staan foto’s van de verschillende activiteiten waaronder het bloemschikken.

Voor meer informatie;

Han Hijlkema
mobiel 0617727721

Gardenista verplaatst naar 2022

Helaas heeft het Landelijk bestuur van Groei & Bloei moeten besluiten om Gardenista te verplaatsen naar 2022. Aanleiding hiervoor is de aanhoudende onzekerheid rondom het coronavirus.

Het festival Gardenista zou van 22 t/m 26 september plaatsvinden op Buitenplaats den Alerdinck. Het wordt nu verplaatst naar 25 t/m 29 mei 2022

Het evenement trekt duizenden bezoekers van alle leeftijden uit het hele land en daarbuiten. “Het is een enorme teleurstelling voor alle betrokkenen, exposanten en de deelnemers aan onze wedstrijden en de vele vrijwilligers die dit festival mogelijk maken” aldus Wilma Walenberg van het landelijk bestuur Groei & Bloei. “In 2022 bestaat KMTP/Groei & Bloei 150 jaar, dus we gaan er alles aan doen om Gardenista dan een extra feestelijke tint te geven”. Noteer alvast de data!

Activiteiten voor september

3 september  – dagexcursie          Zie hier boven

21 september – algemene ledenvergadering en lezing over landgoed Den Treek door Marieke Nolsen

Kijk ook eens op onze website   https://heerenveen.groei.nl/