Nieuwsbrief Heerenveen en omstreken september 2021

VAN HET BESTUUR

Het afgelopen jaar zijn heel veel Groei&Bloei activiteiten afgelast i.v.m corona. Gelukkig zijn er al weer een aantal excursies en is er een avondwandeling geweest en er ligt nog veel meer in het verschiet. Het laatste open tuinen weekend van dit jaar is op 28 en 29 augustus. De belangstelling van onze leden om weer wat met elkaar te doen is groot. Zo blijkt de eendaagse tuinenreis die op 3 september wordt georganiseerd, helemaal volgeboekt.

Na een jaar komt er eindelijk op 21 september weer een leden avond op de bekende locatie, het Nordwin college. Uiteraard volgen we de dan geldende corona regels. De lezing zal gehouden worden door Marieke Nolsen. Verderop in deze nieuwsbrief vind u meer informatie. Het belooft een interessante lezing te worden, dus noteer de datum vast in uw agenda.

De algemene ledenvergadering die in maart niet kon doorgaan i.v.m corona zal nu plaatsvinden voorafgaand aan de passieavond van 11 oktober. Hierover volgt meer informatie in de volgende nieuwsbrief.

Tot slot:

We hebben dit jaar gelukkig veel nieuwe leden mogen begroeten.  Ieder jaar organiseren wij een kennismakingsbijeenkomst voor deze nieuwe leden. Bent u dit jaar of vorig jaar lid geworden, maar was u niet  in de gelegenheid om de bijeenkomst vorig jaar te bezoeken dan bent u van harte welkom. Wij kunnen u dan de in en outs vertellen over onze afdeling van Groei & Bloei, maar wij vinden het ook leuk om persoonlijk met u kennis te maken. Wellicht hebt u bepaalde verwachtingen of wensen t.a.v onze afdeling en daar nemen wij graag kennis van.

Voor deze bijeenkomst hebben zich al heel wat nieuwe leden aangemeld, maar we kunnen best nog een paar stoelen bijschuiven.

Tijd: 11 september van 15.00 uur tot 17.00 uur

Locatie:  Buitenweg 18  Nieuwehorne

Opgeven voor 4 sept a.s  op email:  avandert@ziggo.nl

Albert van der Toolen, voorzitter

Extra open tuin op 28 en 29 augustus 2021

Huub de Jong

Nieuwedraaiswijk 1

8411 WP  Jubbega

In deze nog jonge tuin is te zien wat salvia’s met een tuin kunnen doen. Tevens kleine hobbykwekerij.

Openingstijden:

zaterdag 28 augustus van 10.00 - 17.00 uur

zondag 29 augustus van 13.00 - 17.00 uur

NB

Kijk HIER voor alle informatie

De permacultuurtuin Roeach in Joure is dit weekend NIET opengesteld.

Ledenavond:  Dinsdag 21 september

Onderwerp:    Onze op Engeland geïnspireerde Pluktuin

Spreker:          Marieke Nolsen

Sinds 2016 hebben wij onze tuin op Landgoed Den Treek vergroot met een decoratieve Pluktuin geïnspireerd op Engeland. Een Pluktuin voor ons zelf met heel veel Dahlia’s en 1 jarigen in de kleuren rood/zalm/oranje/roze. Elk jaar gaan wij naar Engeland om tuinen te bezoeken en daar zie je heel veel dat Dahlia’s en 1 jarigen ondersteund worden door natuurlijke constructies. Dit heb ik op mijn eigen wijze ook in onze Pluktuin toegepast.

Tijdens deze avond vertel ik hoe ik deze constructies maak, welke Dahlia’s en 1 jarigen ik gebruik, hoe ik met de beplanting speel etc. etc.  Mijn verhaal begeleid ik met hele mooie beelden. Dus heb je een Pluktuin, of wil je misschien een soort van Pluktuintje aanleggen, of vind je het gewoon heerlijk om een hele avond in een soort van flowerheaven  te bivakkeren dan vind ik het enorm leuk om je op deze avond te ontmoeten in de hoop je te inspireren.

Graag tot dan.

Marieke Nolsen

Bloemschikken Najaar 2021

Begin oktober zal het bloemschikken weer starten.

Leslocatie: de vergaderruimte van de Brongergea Tsjerke in De Knipe.

Docente: Ingrid Brunsting.

Kosten: voor Groei & Bloei-leden € 50,- en voor niet-leden € 60,-

Er komt een groep voor beginners en voor mensen met enige ervaring.

Beginners en met enige ervaring: op donderdag  19.30 – 22.00 uur.

Data: 14 oktober, 4 november, 25 november, 16 december.

Er komt ook weer een cursus voor gevorderden/vergevorderden.

Gevorderden en ver- gevorderden op dinsdag  19.30 – 22.00 uur.

Data: 12 oktober, 2 november, 23 november, 14 december.

De werkwijze is als volgt: Per mail krijg je een uitgewerkte opdracht met duidelijke voorbeelden en een lijst met mee te nemen groenmaterialen. Ingrid Brunsting is weer onze inspirerende docente. Aan het einde van de les bespreekt ze elk bloemstuk en dat is leuk en leerzaam.

Voor meer informatie en deelname: Han Hijlkema; mobiel 06 177 27721

Komende activiteiten

9 oktober – plantenruil

11 oktober – algemene ledenvergadering en passieavond

30 oktober – heesters snoeien

Meer informatie in de volgende nieuwsbrief.