Nieuwsbrief Groei & Bloei Heerenveen en Omstreken mei 2022

Groenmarkt

Onze Groenmarkt is al vele jaren de gezelligste markt op tuingebied in Noord-Nederland. Er zal weer een groot aanbod zijn van alles wat groeit en bloeit in de tuin, zoals vaste planten, 1- en 2-jarige planten, bol- en knolgewassen, groenteplanten, siergrassen, struiken. En verder: tuindecoraties, terracotta, tuingereedschap, tuinboeken, keramiek, jams, kruidenthee, honing.

Datum:        zaterdag 14 mei 2022 van 10.00 – 16.00 uur

Locatie:        Rotstergaastweg 79, Nieuweschoot

Fryslân iepenet syn tunen

Het weekend van zaterdag 21 en zondag 22 mei 2022 is het eerste weekend waarin er weer open tuinen in Friesland zijn te bezoeken. De volgen tuinen binnen onze afdeling zijn open:

Shepherd’s Fire                           Westvierdeparten 4                        8391 XS Noordwolde

de tuin wordt ZONDER gif en kunstmest maar MET liefde onderhouden

Rini van den Berg-Fikse             Vinkegavaartweg 16                       8394 VS De Hoeve

1600 m2 om woonboerderij, moestuin, kas, kippen, bonte mengeling planten

Welbehagen                                 1e Compagnonsweg 47                 8415 AB Bontebok

afwisselende liefhebberstuin, ecologisch bewerkt, o.a. bloemenweide

Klaas Groen                                  Aengwirderweg 392                       8457 CC Gersloot

liefhebberstuin met borders op kleur, uitzicht op weiland, kuipplanten

In dit weekend zijn meer tuinen geopend, zie HIER de brochure op onze website.

Vrijwilligers gevraagd voor uitleg over drijvende tuintjes

Van woensdag 25 mei tot en met zondag 29 mei wordt het groenfestival Gardenista gehouden op de historische buitenplaats Den Alerdinck in Laag Zuthem (bij Zwolle).

Het festival is een activiteit van de landelijke vereniging Groei & Bloei.

De organisatie van het festival heeft aan de afdelingen van Groei & Bloei gevraagd naar interessante onderwerpen om tijdens het festival te presenteren. Onze afdeling heeft daarop positief gereageerd. Omdat we nu alweer acht jaar drijvende tuintjes in de Lindegracht in Heerenveen plaatsen en we daarop zoveel mooie reacties krijgen, willen we deze activiteit bij een groter publiek onder de aandacht brengen zien en Gardenista is een mooie gelegenheid.

We zijn van plan om drie drijvende tuintjes in de grote vijver te plaatsen. Twee tuintjes staan op de kant, waar we aan bezoekers uitleg kunnen geven over het project: hoe ze zijn gemaakt, wie zijn erbij betrokken enz.

We vragen nog een paar vrijwilligers (tweetallen) die een dagdeel ons project aan geïnteresseerden willen presenteren aan de hand van beschikbare informatie en foto’s. De vrijwilligers kunnen het andere dagdeel gezellig het festival bezoeken.

Je kunt je opgeven bij Jannie Koster – van Leeuwen (mail jkvl(at)ziggo.nl).

Reis- en verblijfkosten worden vergoed door het bestuur van onze afdeling!

Excursie: Kruidenwandeling en proeverij in de tuin van Mieke Willebrands te Bakkeveen

Datum: vrijdagochtend 10 juni 2022 van 10.00 tot 12.30 uur

Mieke neemt ons mee op een wandeling langs alles wat er groeit en bloeit in haar kleurrijke inheemse tuin. Planten die bijna overal in tuinen en de natuur voorkomen. Deze wilde en gekweekte kruiden zijn niet alleen mooi om te zien en lekker om te ruiken, zij zijn door hun hoge gehaltes aan vitaminen en mineralen ook lekker in de keuken en dragen bij aan een goede gezondheid. Tijdens deze rondwandeling in en om Mieke’s 40 jaar oude kruidentuin vertelt zij over hun talloze toepassingsmogelijkheden: heerlijke keukentips, handige remedies bij kleine ongemakken en ideeën om bijvoorbeeld zelf kruidenoliën en bloemensiropen te maken. Als docent brengt zij haar zeer onderbouwde kennis op enthousiaste en inspirerende wijze over. Daarna is er een gezellig samenzijn waarbij we verschillende soorten thee met iets lekkers erbij gaan proeven.

Adres: Mjûmsterwei 41, 9243 SK Bakkeveen

Kosten: € 10,00 p.p. inclusief thee, koek en rondleiding

Maximaal 12 personen.

U kunt zich tot 7 juni opgeven bij Johanna Feenstra   johanna.feenstra(at)hotmail.com

Tel. 06 22 822 444.

Excursie: Bezoek aan Belshoftuin te Rohel

Datum: zaterdag 25 juni 2022 aanvang 13.30 uur

De Belshoftuin is een goedverzorgde, grote landschapstuin (23.000 m2) bestaande uit verschillende gedeeltes. Langs de entree ziet men buxusvakken met rozen en achter bij het huis een verhoogd prieel begroeid met druiven en een waterloopje. De wandeling voert onder meer langs een moestuin omzoomd met rode rozen, een patchwork lavendeltuin met vijftien soorten, diverse vijvers, een paardenbak en stal, een witte rozentuin, het ‘kapelletje’ en een grote kas. De tuin is het mooist in juni met een zee van rozen.

Adres: Kwekerijweg 1, 8507 CC Rohel

Kosten: € 7,50 inclusief rondwandeling, koffie/thee/sap en gebak uit eigen keuken.

Graag uiterlijk 18 juni 2022 opgeven bij Maaike Bijker via e-mail: maaikebijker(at)kpnmail.nl