Groei & Bloei Nationale Tuinweek 2021 gaat online!

Het is de afgelopen maanden even stil geweest: activiteiten gingen niet door, overleggen via schermpjes, en vooral nadenken over hoe je nog iets - virtueel - kunt organiseren. Vanuit de commissie Nationale Tuinweek zien we overal leuke en creatieve ideeën voorbijkomen. Dat heeft ons aan het denken gezet.

De Groei & Bloei Nationale Tuinweek gaat dit jaar online!

Vanaf maandag 19 april t/m 17 mei hebben wij 5 prachtige gratis online events voor je. Drie lezingen en twee rondleidingen! Het zijn livestreams waarbij je vragen kunt stellen aan de sprekers. Elk event start om 19.30 en duurt ongeveer een uur. Meedoen is heel simpel en kan vanuit huis: ga op maandagavond vanaf ca. 19.15 uur naar https://tv.elba-rec.nl/uitzending/groei-bloei en je bent erbij. Iedereen mag meedoen: leden en niet-leden. Na afloop van de lezing is er veel ruimte voor het stellen van al je vragen!

Maandag 19 april: Keukenhof, een kijkje achter de schermen door parkmanager Henk de Mooij

Een kijkje achter de schermen bij Keukenhof! We kijken onder andere mee met de ontwerper, de leverancier van bollen en de mannen die de bollen planten en verzorgen. Zij vertellen ons het verhaal van begin tot eind, van najaar tot voorjaar. En natuurlijk zie je prachtige beelden van bloeiende velden in spetterende kleuren. Locatie: online - 19.30-20.30 uur.

Maandag 26 april: Dutch Wave door Leo den Dulk

Zeg je Piet Oudolf, dan weten de meeste tuinliefhebbers precies over wie je het hebt. Overal ter wereld, van New York tot aan Leidsche Rijn, vind je zijn tuinontwerpen. Hij is samen met Ton ter Linden en Henk Gerritsen de drijvende kracht achter een nieuwe manier van ontwerpen met vaste planten. Dutch Wave tuiniert mét de natuur in plaats van tegen de natuur in en maakt gebruik van vaste planten, eenjarigen, siergrassen en bolgewassen. Dutch Wave zoekt naar nieuwe, natuurlijk uitziende planten en bekende planten worden op een andere, lossere, meer natuurlijke manier gebruikt. Tuinhistorisch onderzoeker en publicist Leo den Dulk neemt je mee in de golvende wereld van Dutch Wave! Locatie: online - 19.30-20.30 uur.

Maandag 3 mei: Het kleurenpalet van de tuinontwerper door Modeste Herwig

Modeste Herwig vertelt je met behulp van de kleurenwaaier hoe je contrast in je border krijgt. Of juist harmonie, immers ieder z’n smaak! Zij licht tijdens deze avond vele prachtige borders toe en laat zo zien hoe je de theorie in praktijk brengt. Vol nieuwe inspiratie kun je daarna aan de slag! Locatie: online - 19.30-20.30 uur.

Maandag 10 mei: Duurzaamheid en Biodiversiteit in de Hortus Botanicus Amsterdam door Gerdien Griffioen

In de Hortus Botanicus in Amsterdam staan duurzaamheid en biodiversiteit centraal. Duurzaamheid zoals je die tegenkomt in de natuur: planten groeien in samenhang met hun omgeving en vormen een biotoop of ecosysteem. Gerdien Griffioen van de Hortus laat je verschillende biotopen zien met de specifieke aanpassingen die planten ontwikkeld hebben om in die biotoop optimaal te leven en zich voort te planten. Tijdens de rondleiding door de tuin met de plantencollectie vinden we veel bloeiende planten waarvan de bloemen op verschillende manieren aantrekkelijk zijn voor insecten en vlinders. Gerdien laat je voorbeelden zien van duurzame oplossingen en strategieën uit de plantenwereld. Hoe zorgen planten ervoor dat insecten planten bestuiven? Welke rol spelen kleuren en vormen van planten bij de bestuiving? En wat betekenen alle vormen van bloeiwijzen voor de biodiversiteit in de natuur? Veel planten uit de tuin in de Hortus kun je eigen tuin toe passen. In het kader van biodiversiteit heeft de Hortus afgelopen najaar een border ingericht met wilde planten. We hopen dat daar al wat plantjes van zichtbaar zijn om het verhaal erbij te vertellen. Locatie: online - 19.30-20.30 uur.

Maandag 17 mei: Bloemen met Smaak door Roos van Unen & Kristel van Dijk

Eetbare bloemen zijn vrolijk, feestelijk, smaakvol en verbinden je met de natuur. Roos van Unen & Kristel van Dijk gaan op 17 mei samen met jou het smaakavontuur aan van de eetbare bloemen. Bitter, zuur, pittig … alle smaken vind je terug in de bloemetjes die zij bij zich hebben. Knallend rood, heldergeel, diepblauw, voor elke kleur is er wel een eetbare bloem. Versier een taart, salade of soep. En het leuke is, je kunt echt meedoen als je van tevoren het bloemenpakket bestelt. Zodra het pakket beschikbaar is, laten we het weten. Maak tijdens deze workshop een spectaculaire 'bloementrip' met Roos en Kristel.  Locatie: online - 19.30-20.30 uur.

Ook deelnemen aan de lezingen?

Deelnemen kan heel eenvoudig vanuit huis, met je eigen telefoon, laptop of tablet. Ga op de avond van de lezing rond 19.15 uur naar https://tv.elba-rec.nl/uitzending/groei-bloei en je kunt genieten van de lezing, rondleiding of workshop.

Maandag 19 april: Keukenhof, een kijkje achter de schermen