Nieuwsbrief juli 2022 Groei & Bloei Heerenveen en Omstreken

Inleiding

De vakantie staat voor de deur en dat merken we ook bij onze afdeling. Voor juli hebben we maar een excursie op het programma! Voor degenen die met vakantie gaan: geniet er van! Bezoek eens een tuin of Hortus in de omgeving waar je bent; doe ideeën op voor dat stukje in je tuin waar je maar geen leuke bestemming voor kunt bedenken! Fijne vakantie!

In deze nieuwsbrief

* Bericht van de voorzitter

* 9/10 en 30/31 juli: open tuinen weekend

* 28 juli: Landgoed Pabema, Zuidhorn

* 2 september: Dagexcursie Barneveld e.o.

* Terugblik Drijvende tuintjes

Bericht van de voorzitter Albert van der Toolen

De korte periode dat ik voorzitter ben van de afdeling Heerenveen en Omstreken werd voornamelijk gekenmerkt door de alles overheersende coronapandemie. Er waren geen bijeenkomsten en het vergaderen ging via zoom; niet echt ideaal, maar het kon niet anders.

In dezelfde periode werd ik helaas getroffen door een forse hernia en werd daardoor sterk beperkt in mijn mobiliteit. Ik ben intussen geopereerd en wil me nu volledig  focussen op revalidatie en herstel. En dit is dan ook de reden dat ik op 15 mei jl. het bestuur heb medegedeeld me per direct terug te trekken uit het bestuur. Het spijt me zeer, maar het is helaas niet anders.

Met vriendelijke groet, Albert van der Toolen

Wij wensen hem natuurlijk alle sterkte toe en hopen dat de revalidatie voorspoedig verloopt!

Open tuinen weekenden

In de maand juli zijn er twee weekenden waarin privé tuinen zijn open gesteld voor publiek. Dit zijn de weekenden 9-10 juli en 30-31 juli. Neem eens een kijkje in enkele tuinen en laat je verrassen! Voor tuinen bij jou in de buurt, klik hier.

Excursie Landgoed Pábema in Zuidhorn Donderdag 28 juli

Op dit landgoed ligt een neoclassicistische tuin rond een kop-hals-rompboerderij uit begin 19e eeuw. Via een toegangspad, tussen in driehoeken gesnoeide hagen, komt men in de binnentuin en fruitboomgaard die binnen de gracht liggen. Buiten de gracht - de overtuin – liggen de bloementuin, de tuinmuur en kas, moestuin en slingerperk. Aan de westzijde staat een duivenslagpoort en aan de oostzijde is een grote waterpartij aangelegd met twee eilandjes waarop moerascipressen staan. Oppervlakte van het landgoed bedraagt 2,5 ha.

Datum: 28  juli 2022

Adres: Zuiderweg 12, 9801 TD Zuidhorn

Aanvang: 14.00 uur

Kosten: € 5,00 inclusief rondleiding, koffie/thee en wat lekkers

Graag uiterlijk 21 juli 2022 opgeven bij Maaike Bijker via e-mail: maaikebijker(at)kpnmail.nl

Dagexcursie Barneveld 2 september 2022

Op vrijdag 2 september 2022 organiseren we een prachtige dagtocht per touringcar naar Barneveld en omgeving, waar we twee mooie tuinen en een bijzondere kwekerij gaan bezoeken.

De reissom zal waarschijnlijk zo’n € 55,-- p.p. bedragen. Op onze website kunt u de volledige brochure lezen of downloaden, klik HIER. In de brochure staat ook hoe u zich kunt aanmelden.

Terugblik: Drijvende tuintjes op Gardenista

Eind mei organiseerde Groei en Bloei de groenmanifestatie Gardenista in de tuinen van Kasteel Den Alerdinck in Laag Zuthem. Onze afdeling Heerenveen en Omstreken presenteerde daar het fenomeen `Drijvende Tuintjes`. De technische werkgroep zorgde voor drie prachtige tuintjes in de gracht bij het kasteel en twee demonstratietuintjes op de walkant. Het was een bijzondere verrassing dat Prinses Beatrix Gardenista kwam openen en dat ze zich tijdens de opening  uitgebreid liet informeren over de tuintjes door twee van onze technici, Jan Aandewiel en Herman Kruithof.

Veel bezoekers waren blij verrast door de tuintjes en lieten zich door onze vrijwilligers allerlei bijzonderheden uitleggen. Diverse bezoekers vertrokken met een gedetailleerd bouwplan van de drijvende bakken en het zou zomaar kunnen dat volgend jaar her en der in Nederland drijvende tuintjes in de lokale wateren zijn waar te nemen. Veel dank aan de bouwploeg en de vrijwilligers tijdens Gardenista!

Terugblik: Drijvende tuintjes Lindegracht Heerenveen

Hoera, ze liggen er weer! 32 mooie tuintjes in de Lindegracht te Heerenveen.  Op 15 juni jl. gingen ze te water. Ze werden spontaan en onder luid applaus inofficieel voor geopend verklaard door medewerkers van Brownies en Downies, wat menige glimlach op de gezichten van de bezoekers toverde.  Daarna was het alsnog de beurt aan wethouder Hedwig Rinkes om ze officieel te openen. De tuintjes zijn gemaakt door onze leden, door leerlingen van scholen De Compagnie en Aeres en door andere vrijwilligers. Het zijn mooie en afwisselende tuintjes geworden. 15 juni viel in de officiële groenweek van Groei en Bloei, die dit jaar het motto balkontuintjes had. Met name de leerlingen van Aeres hebben zich door dit motto laten inspireren. Ga vooral eens kijken naar deze kleurrijke verzameling tuintjes in de Lindegracht!

In de volgende nieuwsbrief

* 24 augustus: zomerbloemen plukken en boeket maken

* 26 augustus: excursie De tuin van Fortmond  Wijhe Olst

* 27 augustus: kennismaking nieuwe leden

* 2 september: dagexcursie Barneveld e.o.