Nieuwsbrief januari 2024

20 januari:   Excursie Winterwandeling in Marknesse

Voorjaarscursus Bloemschikken

Workshop Onderhoud tuingereedschap

Scherp en soepel functionerend gereedschap is belangrijk, het werkt gemakkelijker en de “verwonding” aan de heester of boom is minder en heelt beter. Op zaterdag 13 januari 2024 wordt in de werkplaats van St. Gered Gereedschap de workshop Onderhoud tuingereedschap gehouden. Onder deskundige begeleiding van hun vrijwilligers leer je hoe je gereedschap kunt slijpen en onderhouden. Opgeven hoeft niet en je mag maximaal 3 stuks gereedschap meenemen.

Datum:        zaterdag 13 januari 2024

Tijd:             9.00 uur tot 11.00 uur

Plaats:         Industrieweg 14B,  Wolvega

Voor de kosten verwijzen we je graag door naar de website

Kijk ook eens op:  www.geredgereedschapwolvega.nl

Afbeelding met tekst, logo, clipart, symbool Automatisch gegenereerde beschrijvingDe missie van de landelijke stichting Gered Gereedschap is zorgen dat mensen in ontwikkelingslanden een zelfstandig bestaan kunnen opbouwen. De stichting geeft geen geld, maar doneert gebruikt gereedschap aan bijv. technische scholen en startende ondernemers, zodat iemand zelf een vak kan leren en geld kan verdienen om zijn of haar gezin te onderhouden.

Gebruikt gereedschap kan ingeleverd worden op vele verzamelpunten in Nederland. Heeft u ongebruikt gereedschap in uw schuur of garage, dan kunt u dat meenemen naar Wolvega waar het door vakkundige vrijwilligers wordt nagekeken en opgeknapt. Zij zorgen er dan voor dat het weer hergebruikt gaat worden.

www. geredgereedschapwolvega.nl

Winterwandeling Waterloopbos in Marknesse

We gaan op 20 januari 2024 een bijzondere winterwandeling maken in het Waterloopbos in de Noordoostpolder. Het bos nabij Marknesse heet zo, omdat daarin gedurende enkele tientallen jaren waterloopkundig onderzoek werd verricht, voornamelijk voor de Deltawerken. Het onderzoek werd in 1996 gestaakt en vervolgens werd het bos aan zijn lot overgelaten. Het kwam in 2002 in handen van Natuurmonumenten en heeft nu de status van rijksmonument.

Onder leiding van een gids van Natuurmonumenten gaan we een wandeling maken, waarbij we deskundige uitleg krijgen over de nog duidelijk zichtbare schaalmodellen van bijv. havens en waterlopen. Ronduit spectaculair is de 200 meter lange watergoot, waar destijds het effect van golven werd bestudeerd. We hebben de gidsen gevraagd om eveneens aandacht te schenken aan bijzondere flora en fauna van het bos.

Na afloop van de wandeling gaan we gezellig napraten in het paviljoen Het ProefLab onder het genot van koffie/thee en iets lekkers.

Datum:        zaterdag 20 januari 2024

Tijd:             13.30 – 15.30 uur

Adres:          Voorsterweg 34, 8316 PT Marknesse

Voor de kosten en opgavegegevens verwijzen we u graag naar de website

Voorjaarscursus Bloemschikken

Net als voorgaande jaren geven we in het vroege voorjaar weer een bloemschikcursus. Iedereen kan meedoen. Onze docente geeft uitdagende lessen aan zowel beginners als (ver)gevorderden. Je gaat altijd met een leuk bloemstuk naar huis.

Neem voor de gemaakte werkstukken eens een kijkje op onze website onder Foto’s (klik hier). Je kunt je bij interesse aanmelden bij Margje Koelma per e-mail: e.koelma(at)hetnet.nl.

Data :          maandag 22 januari, 5 februari, 4 maart en 25 maart 2024

Plaats:         Dorpshuis van Rottum (Binnendyk 22, 8461 LD Rottum)

Tijd:             19.30 uur tot 22.00 uur

Voor de kosten verwijzen we je graag naar de website (klik hier)

De zaai- en stekclub had weer een gezellige en informatieve bijeenkomst, waar de uitwisseling van zaden centraal stond.

In de volgende nieuwsbrief

16 februari:  Excursie Sneeuwklokjeswandeling in Koekange

25 februari: Ledenmiddag Vogels in de tuin

Tijdens de activiteiten worden foto’s genomen, die mogelijk op de website geplaatst worden. Wilt u niet dat een foto, waar u op staat op de website geplaatst wordt, wilt u dit dan bij opgave van een activiteit doorgeven?