Nieuwsbrief april 2021 , Heerenveen en omstreken

Plantenruil en lezing

De plantenruil van 10 april kan niet doorgaan. In het afgelopen najaar lukte het nog wel om een plantenruil te organiseren. Toen hadden we, wat betreft locatie en opzet het coronaproof gemaakt volgens de toen geldende spelregels, maar de huidige spelregels zijn veel strenger, dus kan het nu jammer genoeg niet doorgaan.

Ook de ledenavond van 19 april kan niet doorgaan. Heel jammer dat ook deze kans om elkaar weer te spreken en naar een interessante lezing te luisteren weer uitgesteld moet worden. Het is allemaal niet anders!

Workshop vermeerderingstechnieken

De workshop vermeerderingstechnieken staat gepland op 24 april a.s. Niet geheel verrassend is het dat wij hebben moeten besluiten om deze workshopniet door te laten gaani.v.m. de dan zeer waarschijnlijk nog geldende coronaregels.

Ook nu weer heel spijtig, want het beloofde een leuke en leerzame workshop te worden onder leiding van Thecla van der Ham en Irmgard Behage.

We houden nog een slag om de arm, wellicht kunnen we de datum nog wat verschuiven of anders verplaatsen naar september, met een aangepast programma. We houden u op de hoogte.

Groenmarkt

Vorig jaar is de Groenmarkt afgelast. Of de Groenmarkt dit jaar kan/mag doorgaan is natuurlijk nog niet zeker, maar als het aan ons ligt gaat de markt door met een aantal regulerende maatregelen. Onder voorbehoud zal de Groenmarkt worden gehouden op zaterdag 15 mei 2021. De locatie is wederom de boomgaard van de familie Bakker aan de Rotstergaastweg 79 te Nieuweschoot.

Veel standhouders (22) hebben inmiddels al toegezegd graag te willen komen.

De formule van de Groenmarkt blijft dezelfde. Alles wat groeit en bloeit in een tuin mag ter verkoop worden aangeboden. Daarnaast is het in bescheiden mate mogelijk om tuingerelateerde artikelen te verkopen.

Drijvende tuintjes

Wij zijn voornemens om op 9 juni de drijvende tuintjes weer te water te laten. Vorig jaar, toen ook corona ons leven al beheerste zijn we er toch in geslaagd met een aantal tuintjes de Lindegracht op te fleuren. ( link naar  filmpje van vorig jaar). En ook dit jaar moet het gaan lukken! Leden die al eerder meededen hebben een persoonlijk schrijven gehad met een uitnodiging om weer mee te doen, en er is al een aantal toezeggingen binnen. Maar we kunnen veel meer tuintjes gebruiken ……..dus DOE MEE !

Voor hen die nog niet eerder hebben meegedaan even wat praktische informatie. Als u mee wilt doen zal de werkgroep ervoor zorgen dat u ruim van tevoren een “tuintje” (een bak van 1m2) thuisbezorgd krijgt inclusief de tuinaarde. U beplant de bak, liefst ook met wat kleurig bloeiende planten erbij. De werkgroep komt de tuintjes weer ophalen op 9 juni en zij zorgt ervoor, samen met de werkers van de gemeente, dat de tuintjes te water worden gelaten.

Ieder jaar krijgen we hele positieve reacties van omwonenden en van winkelend publiek. Meld je vóór 1 mei aan via avandert(at)ziggo.nlen doe mee. Heeft u meer toelichting nodig of vragen bel dan even: 06-46603739

Albert van der Toolen

Tijd om te zaaien

De Zaai- en stekclub heeft de welbekende zadenkisten weer gevuld met zakjes met allerlei soorten plantenzaden (eenjarig, tweejarig en vast) en aparte groentenzaden. Het assortiment, meer dan 100 soorten, is te vinden op onze website (www.heerenveen.groei.nl).

Leden kunnen zadenzakjes kopen tegen een kleine vergoeding van € 0,50 per zakje.

In verband met de coronabeperkingen is de procedure als volgt: Stuur een mailtje naar Albert van der Toolen en Ineke van Heerden  avandert(at)ziggo.nl  en zet daarin welke zaden je graag zou willen hebben.
Je krijgt een bevestiging via de mail. Afhalen en betalen is mogelijk op maandagen en woensdagen tussen 15.00 en 17.00 uur. Adres: Buitenweg 18, Nieuwehorne.