AUGUSTUS 2022 Groei & Bloei Heerenveen en Omstreken

Groei & Bloei bestaat 150 jaar!

Alle leden hebben het prachtige jubileumnummer ontvangen, waarin o.a. wordt teruggeblikt op de afgelopen jaren. En wist u bijvoorbeeld dat er ter ere van het 150-jarig jubileum een tulp naar de vereniging is vernoemd: Tulipa Groei & Bloei 150! De bol is in het najaar verkrijgbaar.

Verder in deze nieuwsbrief

• Winnares bloemschikken Gardenista
  • 24 augustus: zomerboeket maken
  • 26 augustus: excursie De tuin van Fortmond
  • 27 augustus: kennismaking nieuwe leden
  • 27-28 augustus: Open tuinen Friesland
  • 28 augustus: Lodewijks Groen Geluk
  • 2 september: dagexcursie Barneveld
  • Bloemschikken najaar 2022

Tiete Groenhof wint 1e prijs bij Gardenista

Tijdens de festivaldagen van Gardenista werd ook een bloemschikcompetitie gehouden. Er waren drie categorieën: studenten, amateurs en professionals. Tiete Groenhof-Faber, lid van het Frysk Fjild Boeket, behaalde de 1e prijs in de categorie amateurs. Van harte gefeliciteerd!

Workshop zomerboeket maken

Op woensdagmiddag 24 augustus 2022 kunt u weer deelnemen aan de workshop zomerbloemen plukken en een eigen zomerboeket maken bij Trijntje Köhler. In haar tuin staan o.a. dahlia’s, cosmea, zinnia’s, amarant, boerenwormkruid, goudsbloemen, fonteingras en solidago.

De workshop houdt in:

• rondgang door de pluktuin
  • inventariseren welke bloemen er zijn (kleur/soort/vorm)
  • bedenken hoe je je boeket wilt samenstellen
  • plukken en stelen ontdoen van overtollig groen
  • schikken (korenschooftechniek), binden en afwerken.

Deelname staat alleen open voor leden van Groei & Bloei. Er kunnen maximaal 10 personen meedoen.

Aanmelden bij Trijntje Köhler (via mail: trijntje.kohler(at)gmail.com

of per telefoon (whatsapp) 06 – 29 54 77 61) tot 10 augustus 2022 onder vermelding van naam, mailadres en telefoonnummer.

Adres: Stellingenweg 112, 8475 EJ Nijeholtpade

Opm. Bij paaltje met nr. 112 ongeveer 300 meter het pad inrijden. Het huis ligt verscholen achter het bosje.

Aanvang: 14.00 uur tot ca. 16.00 uur

Kosten: € 7,50 p.p. inclusief koffie/thee en wat lekkers

Excursie De tuin van Fortmond, Olst

Deze bijzondere tuin ligt in het natuurgebied De Duursche Waarden. Achter een opgeworpen heuvel ziet men het met sedum bedekte dak van een modern huis, dat op een oude terp ligt. Rondom dit architectonisch bijzondere designhuis is een natuurlijke tuin gecreëerd waarover men vanuit het huis en vanaf het terrasplankier een fraai uitzicht heeft. Aan beide zijden van een rechthoekige vijver groeien donkerbladige bolprunussen en lage berberishagen. Verderop wordt de tuin nog rustiger en natuurlijker en loopt hij via een vogelbosje en bloemenweide over in het natuurgebied met uiterwaarden. Oppervlakte 1 ha.

Voor meer informatie kun je het artikel over deze tuin in het maandblad Groei & Bloei van november 2020 nalezen. Of zie de website www.detuinvanfortmond.nl.

Datum: vrijdag 26 augustus 2022

Adres: Fortmonderweg 47, 8121 SL Olst

Aanvang: 14.00 uur

Kosten: € 5 euro p.p. inclusief koffie/thee en rondleiding.

Graag uiterlijk voor 19 augustus opgeven bij Hiltje Dekker via mail: hiltje.dekker(at)home.nl

onder vermelding van telefoonnummer en mailadres.

Opm. Fortmond ligt niet naast de deur. Wil je graag deelnemen en wil je wel iemand meenemen of wil je graag meerijden, geef dit dan tijdens de opgave even door aan Hiltje.

Kennismaking nieuwe leden

Nieuwe leden heten wij ook dit jaar weer van harte welkom bij de vereniging. Op 27 augustus 2022 zien we jullie graag op de bijeenkomst voor nieuwe leden om even met elkaar kennis te maken en te horen wat de afdeling Heerenveen zoal voor haar leden organiseert. Jullie krijgen hierover binnenkort een persoonlijke uitnodiging.

Open tuinen Friesland

In het weekend van 30-31 juli en 27-28 augustus zijn er in Friesland weer privétuinen opengesteld voor het publiek. Neem eens een kijkje in enkele tuinen en laat je verrassen! Voor tuinen bij jou in de buurt, klik HIER.

Lodewijks Groene Geluk

In het TV-programma Lodewijks Groene Geluk dat op 28 augustus 2022 uitgezonden wordt, wordt ook aandacht besteed aan het 150-jarig bestaan van Groei & Bloei. Lodewijk spreekt op de Floriade te Almere bij het Tiny House met enkele vrijwilligers van Groei & Bloei. Wat ze vertellen? Kijkt allen op 28 augustus!

Dagexcursie Barneveld

Op vrijdag 2 september 2022 organiseren we een prachtige dagtocht per touringcar naar Barneveld en omgeving, waar we twee mooie tuinen en een ecologische kwekerij gaan bezoeken. Voor een uitgebreide lunch wordt gezorgd in Achterveld. Er zijn nog 10 plaatsen beschikbaar. Als je mee wilt, wacht dan niet te lang meer met aanmelden, want vol = vol. Klik HIER voor de brochure.

Bloemschikcursussen najaar 2022

Begin oktober starten we weer met een cursus bloemschikken voor gevorderden/vergevorderden. Bij voldoende belangstelling kan er ook ingestroomd worden in een beginnersgroep. Er worden vier lessen in het najaar gegeven en bij voldoende animo volgen er nog eens vier in het voorjaar.

De werkwijze is als volgt: per mail krijg je een opdracht met daarin uitleg, duidelijke voorbeelden en een lijst met mee te nemen (groen)materialen. De bloemstukken worden aan het eind van de les besproken door de docente (leuk en leerzaam) en je komt iedere keer thuis met een uniek bloemstuk.

Leslocatie: vergaderruimte van de Nij Brongergea Tsjerke in De Knipe
Kosten: € 50,- p.p. voor leden van Groei & Bloei; voor niet-leden € 60,- p.p. (inclusief koffie/thee)
Docente: Ingrid Brunsting

Heb je interesse?

Geef je dan telefonisch op bij Margje Koelma (06-51 69 09 61) of Han Hijlkema (06-17 72 77 21).      Bij hen is ook nadere informatie te verkrijgen.

In de volgende nieuwsbrief

• 20 september: Ledenavond Vlinders in de tuin en in de Friese natuur