december 2020

Bloemschikken

De derde les bloemschikken had voor de beginners het doel om een langwerpige schaalschikking te maken. De opdracht was om een open bloemwerk te maken waarbij materialen in hun volle lengte werden verwerkt. Er werd mooi gebruik gemaakt van takken, bloemen en zaaddozen uit de tuin.

De vergevorderden zijn aan de slag gegaan met een kaal frame van een lampenkap. Dat was een hele uitdaging. Kronkeltakken, mos en bloemen zijn gebruikt om er een kleurrijk geheel van te maken.

Op de website zijn inmiddels de resultaten van de deelnemers te bewonderen.

Kerstdemo bloemschikken

Floral designer Jan van Doesburg geeft binnenkort een videodemonstratie bloemschikken voor alle bloemschikkers van Groei & Bloei. Dit is een prachtig initiatief van Groei & Bloei (landelijk) in deze sombere coronadagen!!

Jan gaat diverse stukken maken, uiteraard in kerstsfeer. De video wordt (zonder publiek) op 8 december 2020 opgenomen en komt op woensdag 9 december 2020 aan het eind van de middag beschikbaar.

Dus alle bloemschikkers opgelet, hier is alvast de link naar de website waar komt te staan hoe je de video kan bekijken:

www.groei.nl/bloemschikken/videos-bloemschikken/kerstvideos/kerst-met-jan-van-doesburg

Zadenruil

Jaarlijks worden er in het najaar zaden geruild tussen leden van de Zaai- en stekclub. Vanwege de corona konden we dit keer helaas niet als groep bijeenkomen. Daarom is er - als alternatief - via de mail een inventarisatie gehouden van de beschikbare zaden. Dit leverde een lijst op van wel 100 verschillende soorten zaden,  waaronder een aantal heel bijzondere. Aan de hand van die lijst konden leden individueel met elkaar afspreken om zaden te ruilen; en weer even bij te praten natuurlijk. De onderlinge contacten worden altijd als erg prettig ervaren.

Zoals gebruikelijk worden zaden die overblijven in kleine zakjes gedaan ten behoeve van de twee zadenkisten. Tijdens ledenavonden en de Groenmarkt kan iedereen voor een luttel bedrag zaden kopen (€ 0,50 per zakje).

Voor in uw agenda 2021

9 januari : workshop onderhoud gereedschap.

Deze workshop gaat helaas niet door vanwege de corona maatregelen.

30 januari: winterwandeling.

Informatie hierover komt in de volgende Nieuwsbrief.