Nieuwsbrief juni 2024

In deze nieuwsbrief

12 juni:                           Drijvende tuintjes te water

14 juni:                           Excursie naar twee tuinen (Peize en Foxwolde)

25/26 mei en 15/16 juni: Fryslan iepenet syn tunen/G&B Open Tuinenweekend

Impressie 20e Groenmarkt

Drijvende tuintjes te water

Op woensdag 12 juni gaan de tuintjes weer drijven in de Lindegracht, dit in nauwe samenwerking met de gemeente Heerenveen. Er zijn 30 tuintjes gemaakt door een aantal van onze leden, leerlingen van Aeres VMBO, leerlingen van de praktijkschool van OSG Sevenwolden en door medewerkers van Brownies en Downies. We verwachten dat het weer een kleurig en fleurig geheel gaat worden. De drijvende tuintjes zijn tot eind september te bewonderen in de Lindegracht.

’s Middags om 14.00 uur zal het project Drijvende Tuintjes officieel geopend worden. Kom gerust kijken bij deze altijd feestelijke en kleurrijke tewaterlating van de tuintjes.

Excursie naar Peize en Foxwolde

Vrijdag 14 juni 2024 bezoeken we twee mooie tuinen in Drenthe. De eerste tuin is van Cocky Stottelaar in Peize. Deze tuin bestaat uit vier gedeelten. Vanuit de eerste tuinkamer met fraaie lilablauwe tinten wandelen we naar een rechthoekige vijver met witgele beplanting. Vervolgens komen we in de boomgaard met rozenprieel. De laatste, meest recente tuinkamer is een prachtige schaduwtuin met mooie bladvormen en veel bijzondere vaste planten.

Na de lunch, (voor eigen rekening) op een nog te bepalen locatie, gaan we naar de tuin ‘Aan de Vaart’ in Foxwolde. Langs de gele zonneborder, de verborgen witte tuinkamer en de oranjerie/serre met veel bijzondere kuipplanten, komen we bij het grote gazon met aan de ene kant een border in lila, blauwe en rode tinten en aan de andere kant een border in zachtgeel met witte tinten. Een stilte- en schaduwtuin en tot slot een grote en kleurige groente-, kweek- en pluktuin maken het plaatje af.

Voor verdere informatie en opgave, klik hier.

Fryslân iepenet syn tunen

Het eerste opentuinenweekend staat voor de deur. Op 25 en 26 mei zijn er in Friesland 14 tuinen te bezichtigen. Het tweede weekend volgt al snel: 15 en 16 juni, tevens het Landelijk Open Tuinen weekend.

Voor nadere informatie, zie de Brochure

Eventuele wijzigingen en/of toevoegingen zijn op de website te vinden (klik hier).

20e Groenmarkt

Op zaterdag 18 mei jl. vond voor de 20e keer onze traditionele Groenmarkt in Nieuweschoot plaats. Door de vele leden die zich als vrijwilliger hadden aangemeld, het mooie weer en de grote animo van bezoekers (totaal 1233!) was het weer een zeer geslaagde dag. Tevens was dit de eerste keer dat we meer dan 1000 bezoekers mochten verwelkomen en dat laat je niet ongemerkt voorbij gaan!Het bleek dat 1000ste bezoeker tegelijk met zijn vrouw binnenkwam. We hebben we ze beide geëerd en ze hebben beide een presentje van de voorzitter in ontvangst mogen nemen.

Keramiek voor Weidevogels

Dit jaar stonden zes creatieve vrouwen op de Groenmarkt met hun zelfgemaakte keramiek. De gehele opbrengst van de verkoop van hun keramiek gaat naar het project Gruttoland, voor het behoud van de weidevogels in Fryslân.
Met de opbrengst van € 715,50 adopteren zij vele m2 weidevogelgrond voor Gruttoland Tjerkwerd. We zijn zeer verguld met dit geweldige resultaat.

Nog meer foto’s/sfeerimpressies van de 20e Groenmarkt.

Klik

In de volgende nieuwsbrief

12 juli:                   Tuinexcursie Het Zwaluwhuis te Ens

9 augustus:          Tuinexcursie Hiekie Hoeksma te Harkema

Tijdens de activiteiten worden foto’s genomen, die mogelijk op de website geplaatst worden. Wilt u niet dat een foto, waar u op staat op de website geplaatst wordt, wilt u dit dan bij opgave van een activiteit doorgeven?